Om succesvol te worden als ondernemer moet je geobsedeerd zijn. Je moet helemaal verknocht zijn aan jouw business, jouw product, de levensstijl. Verknocht aan het ondernemen. Ben je dat niet, dan zal je nooit jouw volledige potentieel als ondernemer gaan benutten.
Wat ik daarmee bedoel, als ondernemer moet je zo overtuigd zijn van jouw kunnen, van jouw product of dienst dat je er vol voor gaat. Ja, je zal misschien zelfs wat moeten overdrijven en soms net even de grens overgaan dat je irritant begint te worden, maar dan op een goede manier. Op een goede manier? Ja, dat kan. Soms is ondernemen net even de grens opzoeken en kijken tot hoever je kunt en moet gaan met je branding en in-your-face-advertising. Ik zie het zo; als ondernemer wil je een brand, een merk neerzetten. Zowel die van jou als persoon als van jouw business. Die van jou als persoon moet doorvloeien tot in jouw ondernemingen en jouw ondernemingen moeten te herleiden zijn naar jou als persoon.
Komt het overeen, dan ben je goed bezig. Maar om dat verhaal duidelijk te krijgen, moet je soms even wat verder gaan met het pushen van jouw verhaal dan eigenlijk comfortabel is voor jezelf. Kan dit nog, zal ik het doen, wanneer je die vragen begint te stellen dan gaat het goed. En ja, je zult ook net een keer te ver gaan, geen stress. Zolang je er maar goed mee omgaat en niet in de verleiding komt om te ver door te gaan en het doel uit ogen verliest. Marketing is een middel en geen doel op zichzelf. Recent voorbeeld van een bedrijf dat te ver ging is HelloFresh, die daarna, misschien zelfs nog steeds wel, met een hele nieuwe campagne bezig ging om hun imago weer bij te werken. Om aan te geven hoe ernstig de situatie was: ze stonden laatst op een foodfestival waar ze mij benaderden. Ze zeiden: “ja we zijn wat negatief in het nieuws geweest en vandaar deze actie”. Dan weet je in ieder geval dat het misgegaan is. Maar ook HelloFresh probeert goed met haar fouten om te gaan en dat is dan weer goed om te zien. En zo hebben bedrijven volgens Dale Partridge, vier stadia waar je moet voorkomen om in de laatste twee stadia te komen als het even kan. Maar goed geobsedeerd zijn dus.
Geobsedeerd genoeg om overtuigd te zijn van je eigen kunnen. De meeste ondernemers kennen vast de gedachte, dat kan ik beter. Je ziet direct kansen, ruimte om het anders aan te pakken op basis van jouw visie. Dat is mooi maar, tja, je kunt nu eenmaal niet overal instappen. Het is belangrijk dat je jezelf wel op de rit houdt, daar komt ook de rol van een mentor of coach in beeld. Soms zijn ondernemers ook zo vol van hun gekheid voor ondernemen dat ze even weer bij de les getrokken moeten worden. Dat merk ik ook bij mijzelf. Ik ben van mezelf een pure ideeënfontein en dan is het fijn om regelmatig met iemand, in dit geval mijn eigen coach, te sparren en te spiegelen.
Ondernemers moeten dus een beetje gek zijn ook, zoveel is duidelijk. Je moet er écht voor willen gaan. De eerste tijd zal het lastig zijn, moeilijk zelfs. Je zal misschien minder verdienen dan dat je in de bijstand of met het minimumloon zou verdienen. Echt waar? Ja, ondernemen is echt niet allemaal rozengeur het maneschijn. Wie anders beweert moet Je moet echt een beetje gek zijn om je in het diepe van het ondernemen te gooien en dat risico te accepteren dat je eerst niet gelijk verdient waar je jezelf comfortabel mee voelt of eerder in een baan gehad hebt.
"Be obsessed or be average" - Grant Cardone
Dus durf jij dat aan en ben jij geobsedeerd genoeg om alles ervoor te doen. Ben je overtuigd van je eigen kunnen en volledig te geloven in jouw business, doe dan eens gek en ga het doen. Maar vergeet niet dat je regelmatig ook een spiegel nodig hebt.
Douwe Hooijenga